آذربایجان

جمعه 28 دی 1397
11:41
هانری

پايتخت و شهرهاي مهم

باکو، گنجه سومقاییت، مینگچویر نخجوان شیروان ، شكي يولاخ ، خان كندي، لنكران ، آقدام ، بردع

زبان و خط رسمي

زبان رسمي در كشور آذربايجان زبان آذري و خط رسمي آن لاتين مي باشد .

باکو نمایی از ساحل آبشرون

تعداد جمعيت و توزيع ديني، مذهبي و قومي آن

بر اساس آمار رسمي جمهوري آذربايجان حدود 9 ميليون نفر جمعيت دارد كه 95 درصد مسلمان و 5 درصد از اقليت هاي يهودي و ارمني و مسيحي اردتدكس مي باشند و حدودا 20 درصد هم سالانه تویست به این منطقه اضافه میشود.اخیرا تور آذربایجان در بین پرفروش ترین ها قرار گرفته است.

تاريخچه

اين سرزمين از دوران عصر حجر قديم مسكوني بوده و بيشترين ادوار تاريخي آن با ايران مشترك بوده است. كلمه‌ آذربايجان از نام آرتورپات والي ايراني آذربايجان در دوران اسكندر مقدوني گرفته شده است . در مأخذ قديمي يوناني از آن به عنوان آلبانيا ياد شده و تقريباً مطابق ناحيه اران در دوره اسلامي بوده است . نواحي شمال رود كورا به شروان نيز موسوم بوده است. در ايام باستاني مسكن سكاها بود و بعداً جزيي از امپراطوري روم گرديد. در اوايل قرن سوم ميلادي قسمت اعظم آن به تصرف ساسانيان درآمد. نفوذ اعراب مسلمان در آن از اواخر قرن هفتم ميلادي آغاز و مقارن ظهور سلجوقيان در قرون دهم و يازدهم ميلادي ، فرهنگ و زبان تركي نيز وارد اين سرزمين گرديد.

از اوايل قرن بيستم و به دنبال توسعه صنايع نفت باكو، اين شهر از اهميت بيشتري برخوردار گرديد و به يكي از قطب‌هاي صنعتي روسيه‌ تزاري تبديل گرديد. حضور كارگران و متخصصين روسي و اوكرايني در اين شهر سبب شد كه باكو به يكي از مراكز انقلابي روسيه تبديل گردد . حزب مساوات كه از تجمع ملي‌گرايان آذربايجاني تشكيل شده بود، از نفوذ گسترده‌اي در ميان مردم اين كشور برخوردار بود. پس از وقوع انقلاب اكتبر در روسيه ، حزب مساوات در 28 ماه مه 1918، اين كشور را مستقل اعلام نمود. دولت مستقل آذربايجان تا سال 1920 دوام آورد و در اين سال بولشويكها آن را به تصرف درآورده و در آوريل همان سال جمهوري شوروي سوسياليستي آذربايجان تشكيل گرديد.

شهرداري باكو

همزمان با اجراي سياست هاي گورباچف در شوروي سابق ، آذربايجان شاهد رشد گرايش‌هاي استقلال‌طلبانه بود كه موجب اعزام نيروهاي وزارت كشور شوروي به باكو گرديد. در جنايات سركوب تظاهرات ژانويه 1990، صدها تن از اهالي باكو كه ساختمان‌هاي حزب كمونيست و ارامنه را مورد حمله قرار داده بودند كشته شدند. در پي آن حالت فوق العاده در كشور اعلام و دبير كل حزب كمونيست بركنار گرديده و اياز مطلب‌اف جانشين وي و نهايتا به رياست جمهوري كشور رسيد.

آذربايجان درهجدهم اكتبر 1991 طبق قانون مصوب شوراي عالي به استقلال كامل دست يافت.

کوه مورو در قفقاز

كليت اقتصاد:

ذخایر مهم نفت و گاز طبیعی نقطه اتکای اقتصاد در كشور آذربايجان مي باشد و زير بناي صنایع سنگین آن محسوب مي شود.

در صنعت كشاورزي نيز بخش کشاورزی کالاهای مختلف صادراتی از جمله پنبه وتنباکو را تولید می کند .

ماهی خاویار نيز از درآمدهاي مهم و صادراتي اين كشور مي باشد كه از دریای خزر صید می گردد .

همچنين اقدامات اولیه برای ایجاد اقتصاد بازار انجام گرفته و موافقتنامه های تجاری مورد نظر نيز با ترکیه به امضا رسیده است.

گنجه

جمهوري خود مختار نخجوان

جمهوري نخجوان بخشي از كشور آذربايجان است كه در تركيب اين كشور قرار دارد ولي پيوستگي ارضي و جغرافيايي با پيكره اصلي خاك جمهوري آذربايجان ندارد همچنين اين جمهوري در سال 1924 ميلادي بصورت خود مختار درآمده و در حال حاضر نيز داراي مساحتي حدود 5500 كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر 400 هزار نفر مي باشد

مركز تصميم گيري اين جمهوري مجلس عالي مي باشد اما در تصميمات مهم حياتي و سياسي بويژه مسايل خارجي تابع باكوست ، رئيس مجلس عالي بعنوان شخص اول نخجوان محسوب و نيز معاون پارلمان ملي جمهوري آذربايجان به حساب مي آيد ، شايان ذكر است بخش عمده اي از حاكميت فعلي جمهوري آذربايجان را نخجواني ها تشكيل مي دهند كه از شاخص ترين آن مي توان به حيدر علي اف و پسرش الهام علي اف بعنوان رئيس جمهورپيشين و فعلي جمهوري آذربايجان نام برد

ساختار سياسي

نظام سياسي : جمهوری

ساختار حكومتي

حكومت آذربايجان طبق قانون اساسي جمهوري آذربايجان به شكل زير تعريف شده است : دولت آذربايجان يك جمهوري دموكراتيك، حقوقي، دنيوي و مستقل مي باشد. محدوديت حاكميت دولت در جمهوري آذربايجان طبق فصل دوم بخش اول آن در مسائل داخلي فقط بر اساس حقوق و قانون و در مسائل خارجي طبق معاهدات بين‌المللي كه جمهوري آذربايجان آنها را قبول نموده‌است مي تواند اجرا شود. و طبق قانون، حاكميت دولت بر اساس تقسيم قوا، اجرا مي شود.

جمهوري آذربايجان داراي يك سيستم رياست جمهوري و نهاد قانونگذاري منتخب مي‌باشد. احزاب و سازمانهاي سياسي مختلفي يك اپوزيسيون فعال را تشكيل مي‌دهند. بزرگترين گروه سياسي، جبهة خلق آذربايجان است كه در 1989 به رهبري ابوالفضل ايلچي بيگ تاسيس شد و در ژوئن 1992 بعنوان اولين رئيس جمهوري بعد از دوره كمونيستي انتخاب شد ‌. اكثر رهبران احزاب به اصول دمكراتيك و به نوعي اقتصاد بازار معتقدند.

به موجب قانون اساسي جمهوري آذربايجان مصوب 21 آوريل 1978، پارلمان عاليترين ارگان تصميم‌گيرندة كشور متشكل از 360 نفر نماينده است كه دامنه اختيارت آن وسيع و شامل مواردي چون صدور راي اعتماد به هيات وزيران و نخست وزير، عزل و نصب رياست قوه مقننه و قضاييه، تاييد انتخابات رياست جمهوري و صدور حكم عزل رئيس جمهور و دخالت در بسياري از مسايل اصلي و سرنوشت ساز مملكت حتي تغيير در موارد قانون اساسي با اكثريت نسبي و مطلق بر حسب شرايط و نظر رئيس مجلس مي‌باشد.

عالي ترين مقام اجرايي : رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی بالاترین مقام اجرائی این جمهوری شمرده شده و الهام علی اف در حال حاضر در این سمت حضور دارند.

جريانهاي سياسي موجود

جريانهاي سياسي موجود در جمهوري آذربايجان بيشتر مبتني بر مسايل قوميتي مي باشد كه در قالب هاي مختلف ليبراليستي تعريف و ترويج داده مي شود از جمله جريان سياسي موجود جريان حاكم آذربايجان نوين است كه بر اساس شعارهاي سوسياليسم، ليبراليسم بين المللي و دموكراسي تنظيم شده است جريان سياسي بعدي جريان جبهه خلق است كه مبتني بر شعارهاي ملي گرايي استقلال و دموكراسي ادامه حيات مي دهد سومين جريان مهم سياسي جريان مساواتي هاست كه بر اساس شعار ليبراليسم پان تركيسم و پان اسلاميسم تشكيل گرديده است اما جريانهاي سياسي ضعيف تري نيز مانند ليبراليسم سوسيال دموكرات و دموكرات ملي در جمهوري آذربايجان وجود دارد.

تاريخچه مختصر، چگونگي و ميزان رابطه با ج.ا.ايران:

قلعه دختر، از آثار ایرانی باکو از دورهٔ ساسانیان

تاریخ مشترك ایران و جمهوری آذربایجان از عناصر نزدیكی فرهنگی و سیاسی دو كشور است. همسایگی دو كشور، همچون عامل برادری، چیزی نیست كه بتوان آن را انكار كرد. ایرانی و آذری دو ملت بهم پیوسته و جدایی‌ناپذیر هستند .

ايران اولين كشوري بود كه جمهوري اذربايجان را به رسميت شناخت .

منبع


[ بازدید : 576 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موزیک جدید ایرانی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]